Kvůli složité byrokracii při povolování staveb se z projektantů stávají úředníci, kteří musí oběhat na čtyřicítku úřadů. Stavebnictví podle Hospodářské komory potřebuje takové stavební právo, které zjednoduší, zpřehlední a zrychlí stavební řízení. Nutností je i speciální zákonná úprava režimu přípravy a výstavby liniových staveb.

Politici a hosté se během předvolební diskuse Politika & Podnikání | Volby 2017: „Stavebnictví v útlumu. Příčiny a řešení“ na půdě Hospodářské komory shodli, že velkým problémem je resortismus, který stále více vyhrává nad odborným pohledem i prostým selským rozumem.

„Projektantům je potřeba vrátit hrdost a profesionalitu. Za stavbu by podle mne měl být zodpovědný projektant a úředníci by projekty už neměli přeschvalovávat,“ uvedl během diskuse s podnikateli ministr dopravy Dan Ťok.

Za problém to označil také František Laudát. Podle něj je ve stavebnictví velká džungle zákonů a doplácí na to inženýring. „Vládnou tady úředníci a úplně se vytratil selský rozum,“ upozornil Laudát, který zároveň poukázal na to, že se i obce dnes pod tlakem obav z případné kriminalizace bojí investovat.

Důvodem oddalování dokončení staveb je také to, že se stavební firmy dostávají do existenčních problémů a nedokončují vysoutěžené stavby. Podle viceprezidentky Hospodářské komory Ireny Bartoňové Pálkové za tím stojí mimo jiné to, že se stále soutěží na cenu, místo toho, aby stát hleděl i na kvalitu.

„Upozorňovali jsme, že soutěžení stavebních zakázek na nejnižší cenu je cesta do pekel,“ oponovala Bartoňová Pálková.

Hospodářská komora odmítá resortismus a diktát minoritních skupin ohrožujících investice a celospolečenský přínos oddalovaných staveb. „Velkým problémem je i to, že zákonem nastavená pravidla, konkrétní odborná rozhod-nutí úřadů a kvalifikované kroky projektantů jsou často nahrazovány obecnými závěry soudů,“ poznamenal viceprezident Michal Štefl. Zásadní výzvou je podle něj také zajištění dlouhodobých zdrojů pro Státní fond dopravní infrastruktury. „Je třeba si uvědomit, že po vyčerpání privatizačních zdrojů a doběhnutí evropských peněz bude situace kolem roku 2023 kritická,“ vysvětluje.

Diskutovat o problémech ve stavebnictví s podnikateli dnes přišli do pražského Florentina kromě ministra dopravy Dana Ťoka za ANO a poslance Františka Laudáta za TOP 09 také poslanci Petr Bendl z ODS, Jaroslav Klaška z KDU-ČSL a za KSČM Václav Snopek.