Český stavební sektor má před sebou dobré roky, letos by si stavebnictví mělo polepšit o 2,7 procenta (v roce 2018 o 2,4%) a podle posledních údajů společnosti CEEC Research mají tuzemské firmy zajištěné zakázky na téměř 8 měsíců dopředu.

Je to bezesporu optimistické číslo, nicméně stát by se neměl těmito čísly nechat příliš zaslepit a prosazovat zejména urychlení stavebního řízení, ne které opakovaně upozorňuje Hospodářská komora. Vleklé povolování staveb v České republice totiž přímo ohrožuje tuzemskou konkurenceschopnost.

Obor táhnou soukromí investoři

Sektor se podle posledních statistik daří stabilizovat hlavně díky zakázkám od soukromých investorů, kteří v současné chvíli celý obor drží nad vodou. Komplikovanost legislativy nebo chybějící územní plány nicméně vyvolávají otázku, jak dlouho je tento trend udržitelný. Řada velkých stavebních firem navíc vnímá nedostatek zakázek ze strany veřejného sek-toru, a často tak musí své kapacity uplatňovat v zahraničí. Právě propad státních zakázek by mohl do budoucna stavební sektor vrátit do červených čísel. Hlavně v oblasti klíčových dopravních staveb. Oblast veřejného dopravního a inženýrského stavitelství letos do konce dubna meziročně klesla o 12 procent.

Novela stavebního zákona je nezbytná, i když nevyřeší vše

Novelou, kterou minulý týden vrátil Senát do Poslanecké sněmovny, by celý proces povolování mohl mírně urychlit, nicméně senátoři se stávající podobou novely vyslovili nesouhlas.

Podle žebříčku Světové banky patří České republice v tomto směru až 130. místo na světě a umisťují se za ní i takové země jako Nepál nebo Papua – Nová Guinea. Je proto potřeba přijmout alespoň tuto dílčí změnu v podobě novely stavebního zákona. Nicméně do budoucna Hospodářská komora prosazuje úplně nový zákon, který by celý obor znovu nastartoval. V opačném případě se v otázce dopravní infrastruktury můžeme zaseknout na místě a okolní země naši infrastrukturu v horizontu několika málo let bez problému překonají.